Tokom prvog, novembarskog vikenda u Tivtu, srednjoškolci su zamijenili školske klupe lemilicom, senzorima i mikročipovima. Njihov zadatak bio je jasan – konstruisati i programirati autonomno vozilo koje samostalno prepoznaje prepreke, prati putanju i reaguje na komande.
Tako je protekao Smart Competition 2025, trodnevni izazov iz robotike koji je spojio nauku, tehnologiju i inženjerstvo u jedinstveno iskustvo praktičnog učenja.
Kao drugi uspješno realizovani projekat iz serije od osam STEAM izazova, Smart Competition pokazao je da se inovacija najbolje razvija kada mladi dobiju priliku da misle, prave i testiraju – svojim rukama i idejama.
Tri dana istraživanja, kreiranja i kodiranja

Od 31. oktobra do 2. novembra, 22 srednjoškolca iz JU SMŠ “Mladost” Tivat i British International School Arcadia Academy Kotor, podijeljena u šest timova, ušla su u svijet autonomnih sistema i robotike.
Pod vođstvom Mladena Begovića, osnivača i izvršnog direktora Obrazovnog centra SMART, i uz podršku Vlada Moškova, IT asistenta, učesnici su savladavali osnove elektronike, lemljenja, programiranja i timskog rada.
Tokom radionica, mladi su učili da precizno povezuju elektronske komponente, pišu kod koji upravlja ponašanjem vozila i rješavaju tehničke izazove u realnom vremenu.
Poseban doprinos takmičenju dao je Aleksandar Marković, generalni menadžer globalne gaming kompanije Clash Royale, koji je održao online masterklas o blokovskom programiranju i dizajnu video igara, pokazujući kako se kreativnost i tehnologija mogu spojiti u praksi, što je srednjoškolcima bilo posebno zanimljivo.
Od prototipa do trke u dvorani
Prva dva dana takmičenja protekla su u prostorijama Obrazovnog centra SMART, gdje su timovi izrađivali i programirali svoja vozila – od ideje do funkcionalnog prototipa.
Trećeg dana, poligon u sportskoj dvorani Župa pretvoren je u mini arenu za testiranje, gdje su roboti morali samostalno da prate zadatu putanju, izbjegavaju prepreke i odgovore na izazove koje su im postavili mentori.
Publika je imala priliku da vidi kako teorija postaje pokret, kako timovi komuniciraju, ispravljaju greške i slave svaki uspješan prolazak kroz prepreke.
U finalu, atmosfera je bila više nalik sportskom događaju nego školskom takmičenju – uzbuđenje, navijanje i ponos na ono što su učenici postigli za samo tri dana.
Pobjednici i vrijednost koju nose

Prvo mjesto osvojili su učenici JU SMŠ “Mladost” Tivat – Uroš Vuksanović, Đorđe Martinović, Pavle Grgurović i Ivan Slovnikar, dok su Aleksandar Vidović, Alek Biškovski, Luka Petković i Nikola Skupnjak zauzeli drugo mjesto.
Njihovi timovi pokazali su izuzetnu tehničku preciznost, ali i ono što se najteže uči – saradnju, strpljenje i povjerenje u tim.
Organizatori ističu da je upravo to najveća vrijednost projekta: da se mladi podstaknu da istražuju, povezuju teoriju sa praksom i razvijaju samopouzdanje kroz stvaranje. Smart Competition je osmišljen ne samo kao takmičenje, već kao prilika da se otkrije koliko su nauka i tehnologija uzbudljive, dostupne i inspirativne.
Učenje koje pokreće

Iz Obrazovnog centra SMART poručuju da su reakcije učesnika bile izuzetno pozitivne i motivišuće, pa se već prave planovi za narednu godinu.
„Vidjeli smo koliko mladi uživaju kada rade na nečemu opipljivom, kada sami rješavaju probleme i dolaze do rješenja. To je suština STEAM pristupa – da se znanje pretvori u iskustvo, a iskustvo u inspiraciju za dalje učenje,“ kaže Mladen Begović.
Kroz Smart Competition, mladi su pokazali da inženjerstvo nije samo stvar formule i algoritma, već i strasti, upornosti i timskog duha.
A dok su njihova vozila prolazila poligon pun prepreka, postalo je jasno da je pravi cilj ovog takmičenja – pokrenuti znatiželju.
Jer kada se znanje pokrene na četiri točka, ono ne staje – ono uvijek ide naprijed.



